Het 7 S model van Nutreco

Het 7-s model is bedoelt om organisaties te analyseren en te verbeteren. Het uitgangspunt van dit model is dat binnen elke organisatie zeven samenhangende dimensies zijn. Deze zeven dimensies van een organisatie behoren met elkaar in evenwicht te zijn, wil er sprake kunnen zijn van een stabiele organisatie, die verzekerd is van haar continuïteit.

De zeven dimensies van het 7-s model zijn in onderstaande figuur weergegeven. Het 7-s model is praktisch, overzichtelijk, raakt veel zaken binnen een organisatie. Het is daardoor een zeer toegankelijke manier om een organisatie te analyseren.


Figuur 1 Het 7's model van McKinsey
                             

Shared Values

“In een wereld met schaarse natuurlijke grondstoffen en een groeiende bevolking heeft Nutreco een leidende rol bij de ontwikkeling van de meest efficiënte en duurzame voeroplossingen voor veeteelt en viskweek”. (Nutreco, 2011)
In de visie van Nutreco komt duidelijk naar voren waar het bedrijf voor wil gaan.
Nutreco is een organisatie dat al vanaf het begin van oprichting in beweging is en bezig is met het realiseren van haar doelen. Nutreco heeft de ambitie om nummer één te worden in de wereld van de visvoer en de diervoeding.
 
Strategy

Nutreco's ambitie is om wereldleider in diervoeding en visvoer te worden. Nutreco wil dit verwezenlijken door de ontwikkeling, productie en verkoop van innovatieve en duurzame voeroplossingen voor veeteelt en viskweek, waardoor onze afnemers de beste resultaten kunnen behalen.

Met behulp van de strategieën die Nutreco heeft opgesteld wordt getracht deze ambitie te realiseren. In deze strategieën staat vermeld welke middelen er nodig zijn en binnen welke tijdslimiet de doelen gerealiseerd moeten zijn. Nutreco heeft een gerichte groeistrategie. Het bedrijf richt zich vooral op bedrijfsontwikkeling via snelgroeiende markten. Vooral de markten van de landen; China, Brazilië en Rusland zijn hier geschikt voor. Nutreco probeert zo een groter aandeel te krijgen op de internationale markt van diervoeders.

Om het doel te behalen heeft Nutreco vier strategische pijlers opgesteld.

1. Gebruik maken van onze toonaangevende positie op het gebied van visvoer door andere markten te betreden. Zowel wat betreft andere vissoorten inclusief garnalen als geografisch door uitbreiding in Azië en Latijns-Amerika;
2. Actief zoeken naar uitbreiding van posities in de agri-focusmarkten China, Brazilië en Rusland;
3. Duurzame bedrijfsactiviteiten ontwikkelen in de agri-thuismarkten in West-Europa en Noord-Amerika;
4. Activiteiten op het gebied van voeradditieven verder uit te bouwen door innovatie en acquisities.
(Nutreco, 2011)

Structure
Nutreco heeft meerdere dochterondernemingen zoals te zien is in onderstaande figuur. Deze ondernemingen hebben over heel wereld meerdere locaties en staan allen in het teken van diervoeding. Nutreco bepaalt de koers van alle dochterondernemingen maar daarnaast regelt het zaken die voor alle bedrijven van belang zijn zoals de controle van voedselveiligheid.

Figuur 2. Nutreco organisatie (Nutreco, 2011)
Systems

In 2010 is veel informatie uitgewisseld binnen de verschillende ondernemingen van Nutreco om uiteenlopende specificaties over hetzelfde product, dubbele controles en analyses te voorkomen. Dit zorgt voor een kostenverlaging. Het geld wat over blijft wordt dan gebruikt voor de ontwikkeling van nieuwe, duurzamere voedingsconcepten.
Toch is het lastig om bij alle dochterondernemingen één en hetzelfde systeem te hanteren. Zo verschillen klimaat en houderij systemen nog vaak van die van Nederlandse begrippen.
Nutreco is zeer gesteld op de werknemers en de lokale gemeenschappen. Alle werknemers hebben de mogelijkheid om zich te ontplooien. Werknemers worden met respect behandeld en de belangen van de werknemers zijn erg belangrijk. In 2010 de gemiddelde tevredenheid van de medewerkers gestegen van 75% naar 87%. Nutreco zorgt voor economische en sociale ontwikkeling voor de lokale gemeenschappen. 


Style
Nutreco is een diervoedingsonderneming dat een belangrijke schakel vormt tussen enerzijds de natuurlijke grondstoffen die in diervoeding en visvoer worden verwerkt. En natuurlijk anderzijds de producenten van zuivel en vlees producten. Door de jarenlange ervaring en kennis van producten en grondstoffen, is Nutreco in staat om de (schaarse) natuurlijke grondstoffen maximaal te benutten en minimaal te verwerken in de diervoeding.  Dat zorgt ervoor dat het bedrijf meer voer kan maken met minder (schaarse) natuurlijke grondstoffen.
De dochterondernemingen van Nutreco zoals Hendrix UTD bijvoorbeeld levert haar producten en diensten dan via zelfstandige dealerbedrijven (dit geldt alleen voor de varkens- en rundveesector). De legpluimvee- en vleeskuikensector worden voorzien van gespecialiseerde teams die over het hele land opereren.



Staff

Nutreco is zeer gesteld op de werknemers en de lokale gemeenschappen. Alle werknemers hebben de mogelijkheid om zich te ontplooien. Werknemers worden met respect behandeld en de belangen van de werknemers zijn erg belangrijk. In 2010 de gemiddelde tevredenheid van de medewerkers gestegen van 75% naar 87%. Nutreco zorgt voor economische en sociale ontwikkeling voor de lokale gemeenschappen.
 

Skills

“Feeding the Future” is een belangrijk statement voor Nutreco. Het geeft een ambitie weer en is bedoeld om de werknemers te inspireren. Er wordt voortdurend gestreefd naar verbetering van de efficiency van de bedrijfsactiviteiten, de voedingswaarde van de producten en het gebruik van natuurlijke grondstoffen voor de voerproducten.

Duurzaamheid is een belangrijk aandachtspunt van Nutreco. Daarom is duurzaamheid ook in de naam verwerkt. Nutreco bestaat uit nutrition, ecology en economy.  Daarnaast is er op de site van Nutreco ook een apart kopje vermeld met duurzaamheid. Hierin staat het duurzaamheidbeleid, de doelstellingen, de rapportages en de dialogen met verschillende stakeholders.
Nutreco is bewust bezig met de ontwikkeling van een duurzamere voedselproductie. Daarbij heeft Nutreco per jaar verschillende doelen opgesteld. Deze doelen worden ook elk jaar gerapporteerd. Zo heeft Nutreco in 2010 zijn visie aangepast aan de uitdaging om in 2050 negen miljard mensen te kunnen voeden. Daarbij wordt op dit moment gekeken naar een duurzame manier om zoveel extra dieren te kunnen houden. Er wordt gekeken naar het verder optimaliseren van de voerefficiëntie van productiedieren.
Daarnaast heeft Nutreco de doelstelling opgesteld om de CO2-uitstoot voor de productie van veevoeding te verminderen met 50%, dit moet haalbaar zijn binnen 5 jaar. De verbetering ligt met name bij de gewassen. Deze moeten efficiënter kunnen omgaan met hun energie.

De totale uitstoot van CO2 was in 2009, 324.307 ton CO2. In 2010 is de uitstoot van CO2 met 19% gedaald. Nutreco heeft dit gerealiseerd door met name de opwekking van groene energie.
Ook is in 2010 de afdeling Research & Development van Nutreco gestart met een project om een programma te ontwikkelen die de duurzaamheid van nieuwe innovaties kan testen. Een voorbeeld dat er al is voor de varkenshouderij is de Watson 2.0 voedingsmodel, daarbij kunnen landbouwers zien hoeveel voer een dier nodig heeft en hoe efficiënt hij hier mee omgaat. De voedingsstoffen worden zo efficiënter gebruikt en dat helpt dus mee om emissies te verminderen.
Nutreco test op dit moment alle nieuwe innovaties op basis van het duurzaamheidbeleid.

Nutreco richt zich als het gaat om duurzaamheid vooral op; het verantwoordelijk omgaan met natuurlijke grondstoffen, het koesteren van de werknemers en lokale gemeenschappen en het zekerstellen van feed-to-food kwaliteit.